Författararkiv: admin

Labb – matspjälkningen

 

Dagen laboration handlade om första steget i matspjälkningsprocessen. Vi fick men hjälp av jod se hur salivens enzym amylas bröt ner kolhydrater i maten.

Alla våra lektioner som rör kroppen kommer samlas i en digital bok i appen Book Creator på elevernas iPad. Eleverna har blivit grymma på att snabbt skapa informativa kollage efter en lektion.

 

Bedömning och feedback – hur gör vi i NO:n?

Idag har eleverna fått tillbaka sina NO-prov som handlade om Fjällen och Alperna.

Eleverna har idag mött begreppet ”formativ bedömning”. Man kan säga att det är ett motsatt begrepp till summativ bedömning som handlar om att feedbacken från lärare till elev är av summativ karaktär, det vill säga ”du hade fyra av sex rätt på provet”.

Formativ bedömning utgår istället från att kontinuerligt synliggöra målen för arbetsområdet och återkopplingen handlar om att tala om hur eleven ska arbeta vidare för att nå målen. Är målen uppnådda kan feedbacken handla om hur eleven fördjupar och breddar sina resonemang eller beskrivningar.

För att synliggöra olika kunskapsnivåer på svaren har vi idag arbetat med elevexempel från andra elever. Utefter en matris har eleverna själva bedömt elevtexter och beskrivit varför ett svar har en tydlig förklaring eller hur ett begrepp kan sättas in i ett sammanhang. Efter att vi gått igenom flera elevexempel fick eleverna tillbaka sina prov och därefter kunde de analysera sina uppgifter efter samma matris.

Bedömningen eleverna fick ta del av idag fokuserar på denna framåtsyftande feedback av förmågorna begrepp, förklara och resonera. Detta är en lärprocess och med det här sättet att ge och ta emot feedback och vi är övertygade om, liksom forskning visar, att vinningen kommer sedan när eleverna ska göra nästa prov och också sätta upp mål för sin utveckling.

Arbetet med proven är inte klara än så dessa har inte skickats hem denna vecka.

Det finns mycket utforskat om formativ bedömning. Här är en länk till Skolverkets information:

https://www.skolverket.se/bedomning/bedomning/formativ-bedomning-1.223359

/Maria

Så stolt!!

Vilka fantastiska elever jag har!
Idag har vi haft besöket från Lekolar och de höll tillsammans med mig en lektion med roboten KUBO.
Alla elever visade tydligt att de behärskar grunderna i programmering och utmanade besökarna med frågor. Klassen arbetade snabbt och följde noga instruktionerna. Trots ett lekfullt arbetssätt kunde de lätt avbrytas för snabba instruktioner och de skrev imponerande utvärderingar när det bara var 5 min kvar på lektionen.

Underbara elever!

 

Godkännande av filmer

Hej
En liten förtydligande angående Lek och lärs besök på torsdag.
I dagarna har ni fått hem två alt. tre lappar om godkännande av filmer som era barn medverkar i. I Sollentuna har vi kommit långt med IT och programmering så både företag och andra skolor är nyfikna på hur vi arbetar.
Jag och Sara Gustavsson på Lek och lär har under många år haft kontakt, samarbete och utbyte av tjänster. Hon kommer upp från Osby i Skåne och ska under två lektioner testa en helt ny programmeringsbar robot, KUBO, på mina elever i år 5. Alla kommer vara med under lektionen men några kommer filmas för att användas då Lek och lär gör reklam för sitt programmeringsspår. Idag fick jag veta att KUBO även själva ville komma och filma några arbetsmoment till sin hemsida så därför kommer det även hem en sådan lapp för påskrift. Samarbetet med Lek och lär brukar löna sig. Tex har vi både mattematerial och hörselkåpor som jag fått efter tidigare uppdrag.
Mvh Maria